LolaLiza speurt naar jong talent en doet aan crowdsourcing. Met The LolaLiza Fashion School laat de kledingketen Belgische modestudenten voor zich ontwerpen.
Ontwerpwedstrijd
Met de LolaLiza Fashion School, een project om jonge Belgische modestudenten aan te trekken, lanceert het merk een open call en biedt het studenten de kans om (misschien) een eigen creatie op de markt te brengen. In het hoofdkwartier in Brussel krijgen tien kandidaten de kans om een jurk te ontwerpen, waarna een jury van experten drie winnende ontwerpen zal uitkiezen. De drie winnaars mogen hun jurk op de markt brengen en zien vanaf mei hun ontwerp in de winkels hangen.
Het Belgische merk hoopt met de school een soort opleiding te creëren. Modestudenten van over het hele land kunnen hun portfolio insturen, waaruit een jury de tien deelnemers selecteert die in het najaar meelopen bij LolaLiza. Ze krijgen “een exclusieve blik achter de schermen” en worden ondergedompeld “in de creatieve en productionele processen”, vooraleer ze zelf aan het ontwerpen mogen slaan.
Dubbele win
Alle kandidaten ontvangen een vergoeding voor hun deelname, maar de drie winnaars krijgen ook nog een ‘creation fee’ en een commissie op de verkoop van hun stuk. De jury zal bestaan uit vier experten uit de mode-industrie, waaronder Elodie Doret, de Chief Product Officer bij LolaLiza, en Flair-modejournaliste Catherine Kosters.
Het merk zegt Belgisch mode een duwtje in de rug te willen geven, maar voor het bedrijf zelf is zo’n crowdsourcingactie (waarbij het publiek mee creëert) een dubbele plus. Zoveel CV’s en portfolio’s van jong talent te zien krijgen, is een grote troef in de huidige ‘war for talent’. Ook is de wedstrijd een handige marketingtool: de ‘open call’ geeft een gevoel van betrokkenheid en zowel deelnemers als het bedrijf kunnen over het hele proces communiceren.