75 procent meer inkomsten over drie jaar
Het Franse merk kon dan ook mooie cijfers voorleggen voor 2012: zo steeg de omzet met 16 procent tot 454 miljoen euro. Daarmee doen ze het beter dan de 14 procent van LVMH en het gemiddelde van 10 procent voor de sector voor luxeproducten. De laatste drie jaar zijn de inkomsten van Longchamp met 75 procent gestegen, twee keer zo snel als de rest van de markt voor luxeartikelen.
CEO Jean Cassegrain verwacht wel dat de groei van dit jaar onder de 10 procent zal komen, omdat de economische crisis nog altijd een effect heeft op de uitgaven van de consument. Daarmee zou het merk het nog altijd twee keer zo goed doen als de voorspelde groei voor de hele sector. De CEO voegde er aan toe dat ze zelf kansen creëren door vast te houden aan hun strategie, terwijl de concurrentie veranderingen doorvoert.
Boetieks in steden met veel toeristen
Vorige maand opende Longchamp nog haar grootste Europese boetiek, op Regent Street in Londen. Dit jaar komen er ook nog grote winkels in onder andere Rome, volgend jaar krijgen ook München en Barcelona een nieuw filiaal van Longchamp. Cassegrain zegt dat Longchamp jaren heeft moeten zoeken naar nieuwe locaties.
Voor de nieuwe winkels werd er bewust gekozen voor de meer bezochte steden in Europa. “Zo kunnen we op twee pilaren bouwen, de locals en de toeristen”, zegt Cassegrain aan Business of Fashion. Die steden trekken ook veel toeristen uit Azië en Noord- en Zuid-Amerika. De verkoop aan niet-Europese klanten groeit dan ook sneller dan die aan Europese shoppers.