De markt voor luxegoederen staat stevig in zijn designerschoenen, zelfs als er een recessie aan zou komen. Tegen 2030 zou de omzet met nog eens 60% groeien ten opzichte van vandaag.
Steeds meer fans
Zelfs als er een recessie aanbreekt, zal de luxemarkt blijven groeien. De sector staat vandaag beduidend sterker dan tijdens de financiële crisis van 2008-2009, omdat er nu een grotere consumentenbasis is. Ook hun sterkere klantgerichtheid en ‘multi-touchpoint ecosystemen’ geven luxemerken tegenwoordig veerkracht. Dat besluit Bain & Co in zijn jaarlijkse studie van de markt voor (persoonlijke) luxegoederen.
Liefst 95% van de luxemerken zijn dit jaar gegroeid, ook al daalde hun winstgevendheid vaak omdat ze in vernieuwing bleven investeren. Vooral de sector van persoonlijke luxegoederen kende dit jaar een groeiversnelling, ondanks de huidige economische turbulentie en de corona-uitdagingen in China. Tegen de huidige wisselkoersen rekent Bain op een omzet aan luxeartikelen van 353 miljard euro, 22% meer dan een jaar eerder.
Jongeren beginnen er vroeg aan
Waaraan dat te danken is? Veelal aan jongeren, concluderen de onderzoekers. Jongeren van Gen Z beginnen drie tot vijf jaar eerder luxeartikelen te kopen dan millennials: al op 15 jaar doen ze hun eerste luxeaankopen. Hun opvolgers van Gen Alpha zullen zich naar verwachting vergelijkbaar gedragen. Gen Y en Gen Z waren zelfs goed voor de volledige groei van de markt in 2022.
In 2030 zullen de uitgaven van Gen Z en Gen Alpha een derde van de markt uitmaken, denken ze bij Bain & Co. Maar aangezien voor deze generaties duurzaamheid, creativiteit, tech en data prioriteiten zijn, zullen merken hen hierin moeten volgen. Bain noemt het de ‘nouvelle vague’ van de luxe.
Bij die ‘nieuwe golf’ horen ook nieuwe, opkomende markten. Terwijl de Amerikaanse luxemarkt nog steeds sterk is en Europa zich na 2019 wist te herstellen, verrassen nieuwe markten de sector. Zuidoost-Azië en Korea winnen qua groei en potentieel. Hoewel er nooit nog een “tweede China” zal zijn, bieden ook India en de opkomende Zuidoost-Aziatische en Afrikaanse landen aanzienlijke opportuniteiten. Vooral in India zou de luxemarkt tegen 2030 nog 3,5 keer groter kunnen worden.
100 miljoen meer luxeshoppers
Zelfs als de economische omstandigheden verslechteren, zal de markt voor luxegoederen daarom volgend jaar tussen de 3 en 8% groeien. Ook de vooruitzichten tot 2030 zijn zeer positief: volgens de analyse zal de waarde van de markt tegen het einde van het huidige decennium stijgen tot 540 à 580 miljard euro, een stijging van 60% of meer. Liefst 500 miljoen consumenten wereldwijd zullen in 2030 persoonlijke luxeproducten kopen, 100 miljoen mensen meer dan nu.
Vooral het hoogste segment breidt zich verder uit, concludeerde het rapport uit het feit dat de prijsstijgingen van het voorbije jaar niet eens tot een volumedaling leidden. Deze consumenten zijn op zoek naar unieke producten en ervaringen, verwachten Very Important Client-strategieën en hebben zowel interesse in luxeartikelen als kunst en “verheven” streetwear, vat Bain de toekomstige trends samen.