Nu de coronamaatregelen in China versoepelen, stromen de luxeshoppers weer toe. Ook naar LVMH, dat na een recordomzet vorig jaar nu al de eerste tekenen van een volgend uitstekend jaar ziet.
“Winkels weer vol”
LVMH heeft weer een recordjaar achter de rug, voor de tweede keer op rij al. De omzet steeg met 23% tot 79,2 miljard euro, terwijl de winst met 17% klom tot 14 miljard euro. En dat terwijl het laatste kwartaal een tegenvaller was: een nieuwe coronagolf hield de belangrijke Chinese consumenten uit de winkelstraten.
Maar nu dat voorbij is en het land de maatregelen heeft versoepeld, ziet LVMH de shoppers massaal terugkeren. “In Macau, waar de Chinezen nu kunnen reizen, is de verandering vrij spectaculair. De winkels zitten vol”, aldus Arnault. Als het zich zo verder ontwikkelt, wordt het volgens de topman een excellent jaar.
Terug naar Europa
Al voegt CFO Jean-Jacques Guiony nuance toe: de Chinese verkopen zitten nog lang niet op het pre-coronaniveau. Heel wat luxehuizen, waaronder LVMH, rekenen er echter op dat Chinese consumenten deze zomer hun schade zullen inhalen en weer naar Europa zullen reizen. Arnault zegt al klaar te staan om hen te ontvangen.
In 2022 deed de luxegroep het ook elders goed: in alle onderdelen van het bedrijf was er aanzienlijke groei, terwijl het marktaandeel wereldwijd toenam. Vooral in Europa, Japan en de Verenigde Staten was er een sterke groei. Paradepaardje Louis Vuitton haalde voor het eerst meer dan twintig miljard euro omzet.