LVMH verwacht magere jaren voor de luxesector. Vorig kwartaal steeg de omzet er met een luttele 3%, door terughoudende Chinezen en een terugval na de coronaboosts.
Over de piek heen
Het moederhuis van Louis Vuitton en Dior ziet de groei vertragen door een tanende vraag naar luxegoederen. De groepsomzet steeg met 3% op organische basis naar 20,7 miljard euro, maar negatieve wisselkoerseffecten trokken de omzet nog eens 4% naar beneden. Het is een opmerkelijke ommekeer na jaren van sterke groei, toen luxeshoppers na en tussen de coronalockdowns gingen “wraakshoppen”.
Op de belangrijke Aziatische markt (exclusief Japan) daalde de vergelijkbare omzet met 6%. Vooral Chinese consumenten blijven voorzichtiger. In de Verenigde Staten en Europa steeg de verkoop nog wel met 2%. Vlaggenschip Louis Vuitton stagneerde nochtans in de Verenigde Staten, terwijl de verkopen in Europa “licht negatief” waren, volgens CFO Jean-Jacques Guiony. De dranken van de groep, zoals cognac en champagne, waren de zwakste presteerders.
Guiony verwacht geleidelijk verbetering, maar verspreid over “meerdere kwartalen, of zelfs jaren” en “het zal niet spectaculair zijn”, citeert de Financial Times. Consultancybureau Bain ziet de luxemarkt dit jaar inderdaad maar met 1 tot 4% groeien, tegenover 8 à 10% groei in 2023.