Luxeconcern LVMH ziet de groei vertragen: lederen handtassen, dure mode en cognac zijn wat minder in trek bij voorzichtige Amerikaanse en Chinese consumenten in een onzekere economische context.
Onder de verwachtingen
Het Franse luxeconcern LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Moët & Chandon, meldt een omzetgroei van 9% in het derde kwartaal: heel wat minder dan de 21% groei in het voorgaande kwartaal en ook onder de verwachtingen van analisten. Niet alleen de belangrijke afdeling lederwaren en mode presteerde met een groei van 9% onder de verwachtingen, ook de verkoop van alcoholische dranken stelde teleur met een terugval van wel 14%.
De luxesector kende een sterke groei tijdens en net na de pandemie: flink wat shoppers hadden toen spaargeld te besteden. Maar nu normaliseert de vraag weer. De onzekere economische situatie met hoge inflatie en stijgende rentevoeten zet consumenten aan tot voorzichtigheid. In de Verenigde Staten viel de vraag naar cognac sterk terug, in China herstelt de economie zich langzamer dan verhoopt. Toch behoudt het concern het vertrouwen in de kracht van haar merken.