Macy’s gaat zich meer focussen op luxe en neemt daarvoor drastische maatregelen: bijna een kwart van zijn warenhuizen gaan dicht. Toch blijft de Amerikaanse groep ook nieuwe winkels openen.
Tientallen nieuwe locaties
In de komende drie jaar sluit Macy’s 150 ondermaats presterende warenhuizen, dat is bijna een kwart van alle vestigingen. Een vijftigtal winkels gaat al voor het einde van dit jaar dicht. De sluiting komt bovenop een eerder aangekondigde reorganisatie die 2.350 banen zal kosten.
Macy’s wil een “gedurfd nieuw hoofdstuk” starten, met een grotere focus op luxe. In die context wil de Amerikaanse warenhuisgroep wel vijftien nieuwe Bloomingdale’s-winkels te openen, aangezien die in het hogere segment opereren. Macy’s beloofde verder prioriteit te geven aan investeringen in ongeveer 350 locaties en wil het netwerk van kleinere winkels uitbreiden. Ook zijn er plannen voor dertig extra cosmeticawinkels van Blue Mercury.
Overname afgewezen
Het is een “call to action” voor “een moderner Macy’s”, meent CEO Tony Spring. “We zetten de nodige stappen om de relatie met onze klanten nieuw leven in te blazen via verbeterde winkelervaringen, relevante assortimenten en aantrekkelijke toegevoegde waarde”, citeert The Guardian.
Vorige maand wees de groep nog een overnamebod van 5,8 miljard dollar af van investeerdersfondsen. In het laatste kwartaal van 2023 kelderde het nettoresultaat nochtans naar 71 miljoen dollar verlies (van 508 miljoen dollar winst in 2022). De omzet daalde met 1,7% tot 8,12 miljard dollar. Ook voor 2024 heeft de retailer matige vooruitzichten.