Mango overschreed het afgelopen jaar voor het eerst drie miljard euro omzet. Het Spaanse modemerk focust op de Verenigde Staten en wil zich hoger in de markt positioneren dan rivalen als Zara en Shein.
Strategie: “Elevate”
Mango is terug van weggeweest: na jaren van krimp is het modelabel uit Barcelona weer op groeipad. In 2023 klom de omzet met 19% naar 3,1 miljard euro, meer zelfs dan de verwachte recordomzet van drie miljard euro. De nettowinst verdubbelde zelfs naar 172,1 miljoen euro. De brutomarge bedroeg bijna 60%.
Het kledingmerk had die groei te danken aan een sterke expansie in de Verenigde Staten, maar ook aan een nieuwe focus op feestkleding en premiummode voor een minder prijsgevoelig publiek. De keten positioneert zich hoger dan Zara en voegde duurdere items toe. Vooral de jurken waren (in de lentecollectie van 2024) 46% duurder dan twee jaar geleden, meldt Reuters.
500 extra winkels
Volgens CEO Toni Ruiz zijn niet veel artikelen niet in prijs gestegen, maar is de prijsmix van de collectie wel verhoogd. Zo differentieert het merk zich ook van Chinese nieuwkomers Shein en Temu. Er werd bovendien minder met korting verkocht. Dat past binnen de ‘4E’-strategie van het label, met als pijlers “elevate”, “expand”, “earn” en “empower”.
Vorig jaar opende Mango 130 winkels, waarvan een twintigtal in de Verenigde Staten. Het merk wil er nog dertig winkels openen en van de VS zijn derde grootste markt maken tegen 2026. Wereldwijd wil Ruiz in de komende twee jaar 500 nieuwe winkels openen, om dan uit te komen op 2.700 vestigingen. Het doel is om dan ook een jaaromzet van vier miljard euro te bereiken.