Mango ziet de omzet herstellen: het Spaanse modemerk verkocht in de eerste jaarhelft een kwart meer en verwacht dit jaar boven het pre-coronaniveau uit te stijgen.
Drie keer zoveel investeringen
De Spanjaarden haalden in de eerste helft van 2022 een omzet van 1,2 miljard euro, een stijging van 24,8% ten opzichte van een jaar eerder. De verkopen lagen zo ook weer hoger dan in de eerste helft van 2019, toen de coronapandemie nog niet had ingehakt op de retailsector. Ook de brutowinst zou hoger liggen dan een jaar geleden, maar het bedrijf geeft hier geen concrete cijfers over. Door de sterke vergelijkingsbasis daalde de online-omzet wel met 3,9%.
De resultaten tonen volgens CEO Tony Ruiz aan dat Mango in een nieuwe groeifase zit, citeert Fashion Network. Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn vandaag de belangrijkste markten, maar het merk focust haar investeringen verder ook op de Verenigde Staten en India. Mango heeft de laatste tijd de expansie al versneld en zijn activiteiten efficiënter gemaakt, maar gaat dit jaar nog flink meer investeren: het label trekt zijn investeringsbudget op naar 124 miljoen euro, drie keer zoveel als in 2021.
Mango wil tegen 2025 nog eens 300 verkooppunten openen in Spanje en Frankrijk, terwijl de winkel op de Boulevard Haussmann in Parijs onlangs een make-over kreeg. In Italië is er sprake van een ambitieus uitbreidingsplan, vooral in het zuiden van het land. Tegen 2024 wil Mango dan weer veertig winkels in de VS, bovenop de kersverse winkel op Fifth Avenue in New York. Eind dit jaar hoopt de keten zo meer dan 2.600 winkels wereldwijd te hebben.