Multichannelwinkel in Amsterdam
De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 500 m² en is een heel bijzondere combinatie geworden van on- en offline winkelen: M&S noemt het nieuwste filiaal “een showcase voor de toekomst van retail om de klantbeleving te verbeteren”.
Zo heeft de winkel een zogenaamde ‘e-boutique’, waar shoppers kledingstukken virtueel kunnen bekijken. Niet alle kleding kan ook onmiddellijk worden meegenomen, maar alles kan wel ter plaatse worden besteld via de bestelzuilen in de winkel, de iPads van het winkelpersoneel of via de mobiele website op de smartphone. Tegen een kost van 4,95 euro wordt de bestelling thuis geleverd, maar je kan je bestelling ook helemaal gratis in de Kalverstraat laten leveren.
Dat M&S deze nieuwe multichannelformule in Nederland lanceert, is niet toevallig. Volgens Laura Wade-Gery, verantwoordelijk voor multichannel bij M&S, is online winkelen in Nederland ondertussen heel goed ingeburgerden heeft de Nederlandse klant al langer de vele voordelen van deze manier van shoppen weten te appreciëren.
Het blijft niet bij deze eerste winkel in de Kalverstraat: zowel aan het Rokin (alweer Amsterdam) als in Den Haag komt er een flagshipstore die volledige aanbod in voeding, kleding en woonaccessoires zal brengen. De nieuweling aan het Rokin zal niet minder dan 4.000 m² groot zijn en een foodhall en restaurant bevatten.
Samenwerking met BP-tankstations
Nog meer uitbreiding komt er via het M&S Simply Food-concept: Deze winkels bij een tankstation brengen een aanbod van 700 verse voedingsmiddelen zoals kant-en-klaarmaaltijden, sandwiches en basisproducten.
De opening van de allereerste M&S Simply Food in Nederland is gepland voor september dit jaar in Utrecht en vijf bijkomende Nederlandse vestigingen openen nog voor het einde van het jaar. Daarvoor sloot M&S een franchiseovereenkomst af met BP, dat sinds 2005 meer dan 160 M&S Simply Food-winkels uitbaat in Groot-Brittannië.
Terug van twaalf jaar weggeweest
Financiële problemen lagen in 2001 aan de basis van het vertrek van M&S. De 38 filialen op het Europese vasteland moesten noodgedwongen de deuren sluiten, zodat alle aandacht naar de Britse thuismarkt kon gaan.
Dat is nu allemaal verleden tijd: M&S heeft gewerkt aan een stevige comeback en wil zich voortaan als multichannelretailer positioneren. De opening van de eerste nieuwe winkel in Parijs in 2011 was duidelijk nog maar een voorproefje…