Terwijl moederbedrijf Galeria moet saneren, heeft Inno voor het tweede opeenvolgende jaar winst geboekt, al lag die wel iets lager dan een jaar eerder. De premiumstrategie van de warenhuisketen lijkt te lonen.
Premium positionering
Inno boekte afgelopen boekjaar – dat eind september werd afgesloten – een omzet van 292 miljoen euro, een groei met 2,5%. De nettowinst bedroeg 1,3 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 2,6 miljoen. Dat blijkt uit de zopas gepubliceerde jaarrekening, die De Tijd kon inkijken. De warenhuisketen boekt voor het tweede jaar op rij winst, na moeilijke jaren. In 2021 bedroeg het verlies wel 12 miljoen euro.
De retailer sleutelt aan z’n kostenstructuur, onder andere door huurcontracten te heronderhandelen, maar investeert tegelijk ook in de renovatie van het winkelpark en in de uitbouw van “strategische afdelingen” zoals parfumerie, juwelen en handtassen. CEO Armin Devender wil de Belgische warenhuisketen iets hoger in de markt positioneren en minder afhankelijk maken van mode.
Verkoopproces loopt nog
Galeria, het moederbedrijf van Inno, maakt intussen een saneringsoperatie door, waarbij in Duitsland 76 van de 92 vestigingen een doorstart zullen maken. In totaal verliezen 1400 van de 12.800 medewerkers hun baan. Recent heeft Richard Baker, de eigenaar van de Hudson’s Bay Company, zich gemeld als overnemer van de insolvente warenhuisgroep, via zijn investeringsmaatschappij NRDC. De schuldeisers moeten op 28 mei wel nog hun zegen geven over dat bod.
Inno valt echter buiten die overnamedeal: de Belgische dochter werkt los van Galeria en staat sinds oktober vorig jaar apart te koop. Dat verkoopproces loopt nog en de jaarrekening biedt daarover geen nieuwe informatie.