Webshops stijgen 16%
De daling in de markt is te wijten aan het feit dat klanten minder vaak zijn gaan winkelen voor kleding en dat de prijs per artikel gemiddeld twee procent lager lag dan een jaar eerder, wijzen cijfers van onderzoeksbureau GfK uit. Daarnaast was er een groep van twee procent van de consumenten die vorig jaar helemaal geen geld heeft uitgegeven aan nieuwe kleding.
In die dalende markt is er wel sprake van verschuiving van de marktaandelen: vooral zelfstandige ondernemers leverden in. De grote ketens trokken weliswaar minder klanten, maar slaagden er wel veel beter in om bestaande klanten meer te laten besteden. Dit resulteerde in een toename van het marktaandeel met zes procent.
Dit effect gold nog in sterkere mate voor online kledingverkopers: de meeruitgaven van bestaande klanten zorgden voor een groei van het marktaandeel van webshops met 16 procent, aldus GfK.
Inspelen op klantenwensen is levensbelangrijk
Dat pure players het zo goed doen in een dalende markt heeft alles te maken met hun uitstekend vermogen om in te spelen op de behoeften en de wensen van de klant. De stijgende online verkoop is namelijk niet het gevolg van een toename van het aantal klanten, maar wel van een toename van het bestede budget.
Het is dus voornamelijk de klantentrouw die ervoor gezorgd heeft dat de sector erop vooruit is gegaan in 2012, door hun assortiment aan te passen en uit te breiden en door een bron van inspiratie te zijn voor die klanten die op zoek zijn naar mode-ideeën.
Wat de toekomst betreft, gaat GfK ervan uit dat ook dit jaar het aantal klanten voor de modesector en het gemiddelde budget per consument een verdere daling zal kennen.