Modesector met 3,7 procent gedaald
Volgens een studie van Inretail en GfK FashionScan heeft de modesector een niet al te fraai jaar achter de rug, ondanks een toenemend consumentenvertrouwen en een dalend aantal faillissementen. In het vierde kwartaal van 2013 werd in de modebranche immers een omzetdaling van 3,5 procent genoteerd, wat de daling op jaarbasis op 3,7 procent bracht.
De herenmode was van alle modesectoren de meest succesvolle met een omzetdaling op jaarbasis van 2,9 procent. In het derde kwartaal werd even een positieve groei opgetekend van 0,2 procent, maar de daling van 2,4 procent in het vierde kwartaal deed die positieve evolutie teniet.
Top drie dalers: dames-, kinder- en ondermode
De damesmode kreeg het al in het eerste kwartaal hard te verduren met een omzetdaling van 11,6 procent. Het tweede en derde kwartaal waren minder catastrofaal, maar in het laatste kwartaal bedroeg de omzetdaling dan weer 4,2 procent. Op jaarbasis betekende dit dat de omzet 4,5 procent lager lag dan in 2012.
Ook de baby- en kindermode presteerden ondermaats en staan samen met de ondermode in de top drie van de dalers. Ondanks een omzetdaling van 2,6 procent in het vierde kwartaal voor de ondermode en van 0,6 procent voor de baby- en kindermode, eindigde 2013 voor beide sectoren met een omzetdaling op jaarbasis van 3,2 procent.