De Spaanse modegroep Inditex, moederbedrijf van Zara en Massimo Dutti, ziet de kledingverkoop weer aantrekken in de meeste landen. De impact van lockdowns in China en de oorlog in Oekraïne blijft beperkt.
Ook tweede kwartaal start sterk
Inditex realiseerde een omzet van 6,74 miljard euro in het eerste kwartaal, een groei met 36%. Daarmee presteert de modegroep alweer beter dan voor de pandemie. De nettowinst steeg met wel 80% tot 760 miljoen euro. Het moederbedrijf van Zara ziet dat consumenten hun kleerkast weer aanvullen na twee jaar thuiszitten. Sterke cijfers dus, al blijven ze toch nét iets onder de verwachtingen van analisten.
Het modeconcern kon de stijgende kosten opvangen door prijsverhogingen. Het herstel op de Europese en Amerikaanse markten compenseert deels de verloren omzet in Rusland, waar de groep 502 winkels sloot in maart, na de Russische invasie in Oekraïne. De oorlog zal de modegroep zo’n 216 miljoen euro kosten: Rusland was de tweede grootste markt was voor het bedrijf, goed voor 10% van de omzet. De winstgroei had dus nog veel groter kunnen zijn.
De lockdowns in China zijn nu zo goed als voorbij, rapporteert het modebedrijf: 67 winkels bleven er noodgedwongen gesloten tijdens het eerste kwartaal, maar daarvan zijn er nu nog slechts vier dicht. Het tweede kwartaal kende bovendien een sterke start, met een organische omzetstijging van 17% in de periode tot 5 juni.