RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven America TodayCool InvestmentsMS Mode
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MS Mode en America Today willen nieuwe winkels openen

icon
Mode13 september, 2024
Shutterstock.com

MS Mode en America Today zijn klaar voor nieuwe expansie, meent eigenaar Cool Investments. America Today toonde vorig jaar sterk herstel, maar MS Mode verloor veel winst.

America Today “weer op juiste weg”

Moederbedrijf Cool Investments dacht vorig jaar klaar te zijn om “marktkansen te verzilveren”. Nadat America Today in 2022 in het rood dook, herstelde de winst in 2023 inderdaad van vier miljoen euro onder nul naar 1,4 miljoen euro erboven. De netto-omzet steeg van 48,6 naar 56,7 miljoen euro, ondanks een daling van het aantal winkels van 70 naar 56.

“Dit zijn duidelijke tekenen dat we weer op de juiste weg zijn”, zegt CEO Bote Galema van America Today: “Er is in de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in onze omnichannel-formule en een aanzienlijke vergroting van onze wendbaarheid in collectie en logistiek.” Zo breidde de formule ook uit dankzij samenwerkingen met verschillende marktplaatsen, waaronder Wehkamp.

In 2024 is het bedrijf gestart met ‘ship from store’ in alle filialen en zal er extra geïnvesteerd worden in de medewerkers. America Today verwacht dit jaar nieuwe winkels te openen in de Benelux en daarnaast nog drie in Duitsland.

AI leert MS Mode klanten kennen

MS Mode boerde daarentegen achteruit. De EBITDA halveerde naar 4,3 miljoen euro, terwijl de netto-omzet licht terugviel van 122,3 miljoen euro in 2022 naar 120,2 miljoen vorig jaar. Ook het online-aandeel kromp van 25 miljoen euro naar 20,2 miljoen euro.

Toch noemt het management het een positief (investerings)jaar: “MS Mode is steeds sterker aanwezig in de markt van mode voor vrouwen met de maten 40 tot en met 54. In 2023 zijn wederom grote stappen gezet in het verbeteren van de collectie en de logistiek met gebruikmaking van geavanceerde AI-methodieken. Dit had een gestage groei van de vaste klanten (‘members’) als gevolg.” Kunstmatige intelligentie zorgt er voor meer kennis over het koopgedrag en de voorkeuren van vrouwen met de maten 40 tot en met 54.

De plussizeketen zegt in Nederland en België inmiddels marktleider te zijn in haar marktsegment – een positie die mogelijk vanzelf zal evolueren als de failliete concurrent Paprika geen of slechts een beperkte doorstart kan maken. MS Mode gaat dit jaar alvast voor uitbreiding van het aantal winkels in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Daarnaast wordt middels gerichte campagnes gewerkt aan meer merkzichtbaarheid.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN