Sportmodegigant Nike zag zijn omzet dit kwartaal met 17% stijgen, nét niet de sterkste groei in tien jaar tijd. Black Friday (en bij uitbreiding de hele Cyber Week) deden de vraag naar de sneakers en sportkleding van het merk pieken.
Klaar voor de feesten
Nike beleefde dit najaar zijn op één na beste kwartaal in ruim een decennium. De omzet steeg met 17% naar 13,32 miljard dollar (12,5 miljard euro). Alleen het vierde kwartaal van 2021 deed met een groei van 95% beter, maar dat is geen eerlijke vergelijkingsbasis aangezien de winkels toen net weer opengingen na de coronalockdowns.
Vooral op de Amerikaanse thuismarkt was de vraag groot (+30%), nu consumenten voor het eerst in lange tijd kunnen uitkijken naar een eindejaarsperiode zonder coronabeperkingen. Zeker tijdens Cyber Week, de week van Black Friday en Cyber Monday, brak de omzetgroei records. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika klom de omzet met liefst 75% ten opzichte van vorig jaar. Alleen China leed nog onder de coronamaatregelen (-3%).
Bevoorrading blijft fragiel
Wel blijven de marges onder druk staan, nu sterk prijsgevoelige klanten op hoge kortingen en promoties rekenen. De brutomarges daalden met 300 basispunten tot 42,9%. Hoewel de toeleveringsproblemen tot Nike’s grote opluchting eindelijk zijn opgelost, blijven de logistieke kosten hoger oplopen. Mogelijk is de opluchting ook maar van korte duur, aangezien China alweer met een verlammende corona-uitbraak kampt.
CFO Matthew Friend is niettemin optimistisch. Nike heeft goede vooruitgang geboekt bij het opruimen van de voorraden en de lentevoorraden komen sneller binnen. Daardoor zou het bedrijf de komende maanden ook de marges en prijzen beter kunnen reguleren. Het boekjaar tot mei 2023 verwacht de sneakerreus te eindigen met een omzetgroei rond de 10% zonder wisselkoerseffecten.