“Innovatie overstijgt het product”
De fillialen worden geopend in New York, Londen, Parijs, Milaan, Shanghai en Hongkong. Daarnaast is ook de webshop nike.com/NikeLab gelanceerd. Nike wil met het nieuwe winkelconcept zijn pijler ‘design’ zoveel mogelijk benadrukken. Het interieur van de nieuwe vestigingen is daarom ontworpen door Miniwiz, een toonaangevende designer. Hij heeft de vestigingen gestyled met hergebruikt materiaal en ook de webshop een ‘urban’ karakter gegeven.
Bovendien wil de retailer met de nieuwe winkels een brug slaan tussen de fysieke winkels, de webshop en social media. Door intensief gebruik te maken van Twitter, Instagram en het Chinese ‘We Chat in China’ moeten klanten gemotiveerd worden om aankopen te doen. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van beeldmateriaal en foto’s.
Niet alleen de winkels, maar ook de nieuwe productlijnen moeten dezelfde innovatieve ‘spirit’ uitdragen. Naast de nieuwste producten van Nike, biedt de retailer daarom ook limited editions en collecties gemaakt in samenwerking met andere ontwerpers, zoals bijvoorbeeld die van UNDERCOVER-designer Takahashi, in het NikeLab aan. “Hierbij overstijgt innovatie het product”, zegt het bedrijf.