Nike haalde in het jaar tot eind mei 5% meer omzet en evenveel meer winst. Toch begon 2022 weinig veelbelovend, met krimpende marges en omzetten door oplopende voorraden en kosteninflatie.
Logistieke kopzorgen blijven
Zelfs Nike voelt de gevolgen van de moeilijke macro-economische situatie. Een sterke tweede helft van 2021 is in de eerste jaarhelft van 2022 gevolgd door dalende marges, transportproblemen en kosteninflatie. Ook de terugtrekking uit Rusland kost Nike bijna 150 miljoen dollar (142 miljoen euro).
In de drie maanden tot eind mei daalde de brutomarge met 80 basispunten tot 45%, vooral omdat in China voorraden vastzitten die ondertussen verouderd zijn en door hogere vracht- en logistieke kosten. De omzet daalde in het kwartaal met 1% en de nettowinst bedroeg 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro), een daling van 5%.
Nike prijst zich wel gelukkig dat het al een aantal jaren inzet op directe verkoop aan de consument en zijn wholesalenetwerk afbouwt. Door rechtstreeks te verkopen, kan het de marges toch opkrikken en digitaal sterk presteren. Online groeide de omzet in het volledige voorbije boekjaar met 18%.
Twee weken langer onderweg
Over het hele jaar steeg de omzet met 5% tot 46,7 miljard dollar (44,3 miljard euro). De nettowinst klokte af op 6 miljard dollar (5,7 miljoen euro), een stijging van 6%. De marketingkosten stegen met 24%, met name door digitale investeringen, maar opvallend is vooral dat de voorraden met liefst 23% groeiden tot 8,4 miljard dollar (bijna 8 miljard euro).
Twee derde van die voorraad ligt evenwel niet in magazijnen van Nike, maar is nog onderweg, zegt CFO Matt Friend volgens De Tijd. Heel wat producten zitten vast in havens, enerzijds in China door de coronacrisis en anderzijds in de VS door een aanhoudende tekort aan arbeiders.
De toeleveringsproblemen zullen nog zeker tot in 2023 aanhouden, vreest Friend. “Het duurt vergeleken met prepandemische tijden twee weken langer om producten bij de klant te krijgen, zeker in Noord-Amerika.” Dat zorgt voor hogere kosten, onder meer voor transport over zee, wat zich dan weer vertaalt in teruglopende marges. Voor het komende boekjaar verwacht Nike daarom in het beste geval een stagnerende brutomarge.