De omzet van de volledige brillenmarkt in Nederland is in 2016 gedaald met 3 procent naar 1,154 miljard euro. De voorbije jaren steeg de omzet nochtans steevast en er worden ook meer brillen verkocht, maar klanten lijken steeds meer voor prijsbrekers te kiezen.
Druk op zelfstandige opticiens
Die trend wordt ook onderschreven door de prijsbrekers zelf. Zo stelt de keten Eyelove dat het vorig jaar 50 procent meer brillen verkocht dan een jaar eerder en dat die opmars zich doorzet in het eerste kwartaal van 2017.
Ook bij Specsavers klinkt het dat de discounters ongetwijfeld hun effect hebben op de volledige markt. De omzetdaling ligt alvast niet bij de discounters zelf: “Wij verkopen al tegen zo scherp mogelijke prijzen en ons prijsniveau is stabiel. Deze cijfers geven aan dat de effecten bij anderen zitten”, aldus directeur Remko Berkel van Specsavers.
Volgens Berkel moeten we daarvoor naar de zelfstandige opticiens kijken. Ongeveer de helft van de opticiens in Nederland werkt nog op zelfstandige basis, terwijl ze maar 20 procent van alle brillen verkopen. Bovendien liggen de prijzen voor brillen er 2,5 keer hoger dan bij de grote ketens.
“Er zijn winkels die slechts tien brillen per week verkopen. Dat blijft niet overeind als klanten doorhebben dat ze een goedkopere bril kunnen aanschaffen. Wij hebben 500.000 klanten en zien dat mensen bij ons blijven kopen als ze dat eenmaal eerder hebben gedaan”, zegt directeur Paul Berkelmans van prijsstunter Eyelove.