Van verkoper tot ontwerper
Goed én slecht nieuws van Hunkemöller: de omzet van de lingerieketen steeg dan wel van 252 miljoen naar 272 miljoen euro, maar het nettoverlies dikte vorig jaar aan van 2,07 miljoen tot 2,6 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat Hunkemöller bij de Kamer van Koophandel heeft ingediend en dat de Nederlandse zakenkrant FD ging inkijken.
De omzetstijging is grotendeels toe te schrijven aan het openen van 47 winkels. Hunkemöller eindigde het boekjaar 2013 met 596 filialen in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland. De toename van het verlies zou een gevolg zijn van de transformatie die de keten de voorbij jaren doormaakt. “Van verkoper van praktisch ondergoed is het een serieus lingeriemerk geworden dat met eigen ontwerpen steeds meer de bovenkant van de markt opzoekt”, schrijft het FD.
Zelf collecties ontwerpen en in de markt zetten kost dan ook meer dan bestaande collecties inkopen, maar het is broodnodig, want topman Philip Mountford is er al langer van overtuigd dat het middensegment doodgaat: “We zien dat de luxemerken het extreem goed doen en ook de budgetmerken doen het extreem goed. Het midden, wat ooit het hart van alle retail was, krimpt“, zo vertelt hij aan de collega’s van Fashion United.
500 nieuwe winkels in 5 jaar
Hunkemöller werd in 2010 voor naar schatting 260 à 280 miljoen euro door Maxeda verkocht aan de Franse investeringsmaatschappij PAI Partners en heeft onder de Brit Mountford, die vijf jaar geleden het roer in handen kreeg, zijn zinnen gezet op Duitsland. Zo wil Philip Mountford de komende vijf jaar 500 nieuwe winkels openen in Duitsland, omdat daar nog groeimarge is en “omdat het een groot land is, natuurlijk.”
Hunkemöller is er momenteel het nummer vier, maar de Brit ambieert niets minder dan de grootste lingerieretailer worden. Volgens Mountford kan de keten in Duitsland immers volop profiteren van zijn naam, aangezien nogal wat Duitsers denken dat Hunkemöller een Duits merk is. Waar zo’n umlaut al niet goed voor is…