In 2016 is de omzet van winkelketen Zeeman met 3,4% gestegen naar 548,1 miljoen euro. In 2015 was er nog sprake van een lichte daling, maar nu gaat het dus opnieuw de goede richting uit. Dat is vooral te danken aan een aantal investeringen.
Opgefriste winkels
Zeeman investeerde vorig jaar 16,8 miljoen euro in het opfrissen en de inventaris van de winkels en in zijn informatica. Dat leverde dus succes: het aantal verkochte artikelen steeg in 2016 van 271,6 miljoen naar 273,3 miljoen.
Daarnaast is ook werk gemaakt van de audits bij productielocaties in landen als Turkije, Bangladesh en India. Momenteel is bij 95% van hen een audit uitgevoerd, dit jaar moeten de overige 5% doorgelicht worden. In Bangladesh werd ook een consultant aangesteld om de fabrieken te helpen bij het doorvoeren van een aantal veranderingen. Zeeman heeft zich in 2016 ook aangesloten bij de Convenant Duurzame Kleding en Textiel.
Het gebruik van plastic draagtassen is met 86% teruggedrongen, terwijl Zeeman nu 5,6% duurzame materialen gebruikt. In 2017 moet dat opgetrokken worden naar 10%. Vanaf 2017 zullen er ook zonnepanelen liggen op het dak van het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn. Die panelen zullen alle benodigde elektriciteit voor het distributiecentrum en de kantoren kunnen leveren.
De keten heeft momenteel bijna 1.300 winkels in zeven landen en het heeft ook een eigen webwinkel in Nederland en België. Dit jaar zullen er nieuwe winkels geopend worden in Frankrijk en Spanje.