De omzet wilde vorig jaar niet mee bij Bestseller, de groep achter Jack & Jones en Only. Toch blijft de Deense holding inzetten op expansie en vooral nog meer – en grotere – eigen winkels.
330 nieuwe winkels
De omzet van Bestseller daalde in het boekjaar 2023-24 met 4% naar 35,6 miljard Deense kroon (net geen vijf miljard euro). Toch is het beeld genuanceerder: de groothandelsomzet en vooral de onlineverkoop zakte, maar de eigen retailverkoop steeg met 5%. Bij Only klom de winkelomzet zelfs met 18%, wat tot de ambitie leidt om de retailtak van het merk in het komende decennium nog te verdrievoudigen.
Bestseller opende meer dan 330 nieuwe winkels en breidde zijn aanwezigheid uit tot meer dan 2.800 eigen winkels in 44 landen. Hoofdmerken Only en Jack & Jones namen het voortouw met winkelopeningen in onder andere Frankrijk, Italië, Letland en Portugal. Toch blijven Duitsland, Nederland en Denemarken de grootste markten.
Evenwicht is grootste uitdaging
Ondanks de “aanhoudende inflatie en geopolitieke onzekerheden die de modemarkt wereldwijd beïnvloedden”, aldus CEO en eigenaar Anders Hoch Povlsen, steeg de winst met 8% tot 5,3 miljard Deense kroon (700 miljoen euro). De topman erkende dat de omzet onder de verwachtingen bleef, maar benadrukte de multichannel- en vooral retailkracht van het bedrijf. Het doel is met name grotere winkels te openen op sterke locaties.
Behalve nog meer inzetten op retail, wil Bestseller ook blijven investeren in duurzaamheid. “Een evenwicht vinden tussen groei en duurzaamheid is één van de grootste uitdagingen waar we als modebedrijf voor staan”, aldus Povlsen, die niettemin optimistisch is. De Scope 3-emissies daalden met 17% ten opzichte van het voorgaande jaar, al is dat nog steeds 8% meer dan in referentiejaar 2018.