Lingeriegroep Van de Velde blijft sterk groeien, nu consumenten terugkeren naar de winkels. Wel wordt de impact van de inflatie stilaan voelbaar. Beha’s worden dit najaar 5% duurder.
Met vertraging
Na een sterke groei vorig jaar steeg de vergelijkbare omzet van lingeriegroep Van de Velde in de eerste helft van het jaar alweer, met liefst 21,5% tot 117,4 miljoen euro. De verkoop klom boven het niveau van voor de pandemie uit, zegt de nieuwe CEO Peter Corijn tevreden, aangezien de consumenten terugkeerden naar de fysieke winkels en mensen weer badmode kopen nu ze opnieuw mogen reizen. Zowel de eigen retail als de groothandelsverkoop deden het goed.
De winst steeg zelfs nog meer: de brutowinst klokte liefst 30% hoger af op 37,8 miljoen euro, onder de streep was er een toename van 26% tot 22,9 miljoen euro. Het bedrijf laat aan De Tijd weten meer producten zonder korting te hebben verkocht, net als meer duurdere modellen met een hogere winstmarge. Ook de wisselkoerseffecten vallen gunstig uit.
Opvallend is dat de eigenaar van Marie-Jo pas in de tweede jaarhelft de gevolgen van de inflatie vreest. Door de lange doorlooptijd van lingerie is die immers met vertraging voelbaar. Pas voor de herfstcollectie voert Van de Velde prijsstijgingen door: nu 5% en volgend jaar nog eens 5%. Op zich ziet de groep daar geen graten in – “we zitten in het premiumsegment” – maar “de grote onbekende is hoe consumenten gaan reageren op de hoge inflatie en het verlies aan koopkracht”. Over de rest van het jaar doet de lingeriemaker dan ook geen uitspraken.