De Ierse kledingdiscounter Primark belooft volgend jaar zijn prijzen niet meer te verhogen, ook al zal dat de modeformule winst en marge kosten. Het prijsimago bewaren is belangrijker, redeneert de budgetretailer.
Positionering ten allen koste bewaken
Volgend boekjaar, dat op 18 september begint, zal Primark de prijzen niet verder verhogen. Alleen de al aangekondigde en geplande prijsstijgingen gaan nog door. Dat belooft de modediscounter nu al, aan de vooravond van de bekendmaking van de jaarresultaten. De kernpropositie van Primark blijft immers betaalbaarheid en prijsleiderschap, dus is het in het belang van de keten om die positionering te bewaken, luidt de redenering – ongeacht wat het mag gaan kosten in de huidige context van energiecrisis en hyperinflatie.
Het afgelopen jaar was er alvast één van herstel na de coronapandemie. Bij constante wisselkoersen rekent Primark op liefst 40% meer omzet dan een jaar eerder, naar verwachting goed voor 7,7 miljard pond (net geen negen miljard euro). Consumenten gedragen zich vooral in het Verenigd Koninkrijk weer normaler, de verkoop in het vierde kwartaal was op het Europese vasteland dan weer zwakker dan verwacht (+5%).
Het bedrijf rekent al wel op lagere marges: de operationele winstmarge zal in het aflopende boekjaar vermoedelijk op 9,6% uitkomen, maar volgend boekjaar wordt dat wellicht minder. Primark streeft naar een winstmarge van 7,2%, zeker nu het de prijzen bevriest en consumenten verder aan koopkracht verliezen. In de aanloop naar Kerstmis denkt Primark niettemin te kunnen starten met “click and collect” in het Verenigd Koninkrijk, een eerste stap richting e-commerce voor de keten.