De Ierse modeketen Primark heeft er een zeer sterke eindejaarsperiode op zitten. Ook het nieuwe jaar start beter dan verwacht, maar de winst blijft nog achter.
Geen rem op goedkoop
AB Foods, de Britse groep boven kledingketen Primark, noteerde in de zestien weken tot 7 januari een omzetgroei van 16% bij constante valuta. Inclusief de foodactiviteiten van de holding (die ook een grote speler in suiker en voedingsmiddelen is) klokte de totale omzet af op 6,7 miljard pond (7,6 miljard euro).
De consumentenbestedingen waren veerkrachtiger dan oorspronkelijk verwacht. Hoewel Britten volgens overheidsstatistieken afgelopen december het sterkst op de rem gingen staan in minstens 25 jaar tijd, deden vooral goedkopere merken en retailers het beter dan voorzien. Bij Primark steeg de omzet met 15%.
Druk blijft op de ketel
Ook het nieuwe jaar startte in alle markten bemoedigend, al waarschuwt de groep dat de macro-economische tegenwind blijft. De komende maanden kunnen de consumentenbestedingen dus nog onder druk komen te staan. De winstcijfers hebben eveneens meer tijd nodig om zich te herstellen: AB Foods ondervindt nog steeds aanzienlijke kostendruk, al is de inflatie wel minder volatiel geworden en zijn sommige grondstofkosten onlangs gezakt.
Voor het volledige boekjaar 2022-23 houdt de Primark-moeder vast aan zijn omzetverwachtingen van dubbelcijferige groei, maar het aangepast bedrijfsresultaat zal lager uitkomen dan een jaar geleden. Vorig boekjaar haalde AB Foods nog een bedrijfsresultaat van 1,44 miljard pond.