Primark-moeder AB Foods zal dit jaar toch meer winst en omzet boeken: ondanks de wisselvallige zomer, de inflatie en een herstructurering in Duitsland rekent de moderetailer op een omzetstijging van 15%.
10 miljard omzet
De foodmerken van de groep (onder andere Twinings en Ovaltine) blijven het goed doen, vooral in de Verenigde Staten, terwijl ook de suikeractiviteiten iets beter presteren dan verwacht. AB Foods is in het Verenigd Koninkrijk een grote verwerker van suikerbieten, maar die hadden het dit jaar moeilijk. De oogst van dit najaar ziet er alvast beter uit.
Op retailgebied is Primark evenwel de grote ster van AB Foods. Ondanks de hoge inflatie en de moeilijke consumentenmarkt zal de omzet dit jaar liefst 15% hoger uitkomen dan vorig jaar, met een vergelijkbare omzetgroei van 9%. Primark rekent nu op een omzet rond de 9 miljard pond (10 miljard euro), met dank aan selectieve prijsverhogingen, goed ontvangen assortimenten en sterk presterende nieuwe winkels.
Click&collect breidt uit
Ondanks uitdagende weersomstandigheden deze zomer zal de omzet in Europa (exclusief het Verenigd Koninkrijk) in het vierde kwartaal naar verwachting 18% hoger liggen. De vergelijkbare omzet zou dan met 9% klimmen. In Duitsland is Primark nochtans aan het herstructureren: de modeketen sneed er liefst 200.000 m² aan verkoopoppervlakte weg dit jaar.
In de Verenigde Staten zal de omzet in het vierde kwartaal zelfs 45% hoger afklokken dankzij de opening van vier nieuwe winkels. De test met click&collect in het Verenigd Koninkrijk slaat eveneens aan: na kinderkleren kunnen klanten er vanaf morgen ook dameskleding reserveren voor afhaling. Internationaal lanceerde het budgetmerk ook een verbeterde website, waarop klanten alvast een deel van het assortiment kunnen zien.
De aangepaste operationele winstmarge schat Primark dit jaar op 8%. Volgend jaar zou de brutomarge zich weliswaar flink herstellen, aangezien de materiaalkosten de laatste weken weer zakken, net als de wisselkoersen en de vrachtkosten.