De omzet van Primark staat nog steeds onder druk in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Elders boekt de budgetmodeketen wel groei, vooral dankzij winkelopeningen.
Beperkte groeivooruitzichten
Eind vorig jaar zag Primark al zwakke resultaten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland als gevolg van terughoudende consumenten en tegenvallende weersomstandigheden. Dat is in het afgelopen kwartaal niet verbeterd: de omzet viel in deze regio terug met 4% in de 24 weken tot 1 maart. Ook het marktaandeel daalde licht.
Die terugval werd wel gecompenseerd door betere prestaties in de internationale groeimarkten van Primark: de omzet in de Verenigde Staten steeg met 17%, in Centraal- en Oost-Europa behaalde de retailer een groei van 22%. De totale omzet steeg daardoor met 1% naar 4,5 miljard pond (5,3 miljard euro).
Moederbedrijf Associated British Foods (ABF) verwacht voor het lopende boekjaar een beperkte ééncijferige omzetgroei, vooral dankzij de verdere uitrol van winkels in Europa en de VS. Op de Britse markt breidt de retailer de click&collect-dienst verder uit naar 158 winkels. Ook is het bedrijf nog op zoek naar een opvolger voor Paul Marchant, de CEO die moest opstappen na beschuldigingen van ongepast gedrag tegenover een collega.