Modediscounter Primark lanceert een duurzame 35-delige collectie én implementeert de ‘Circular Product’-norm. Primark wil hiermee volop inzetten op de circulaire economie.
Modeafvalberg verminderen
De nieuwe collectie van Primark is ontworpen en vervaardigd om langer te dragen. Ze is gebaseerd op de ‘Circular Product’-norm van de Ellen MacArthur Foundation, een internationale opinieleider op het gebied van de circulaire economie.
Primark wil de norm door haar productteams en leveranciers laten gebruiken bij de productie van kledingstukken, zodat klanten ze zo lang mogelijk kunnen dragen en aan het einde van hun levensduur ook kunnen laten recycleren. Toch worden ze daar niet duurder van: de prijzen voor de (onder meer) casual fit jeans, denim overhemden en relaxed fit T-shirts variëren van 5 euro tot 25 euro.
Primark wil een nieuwe weg inslaan, vertelt Nicholas Lambert, Circular Product Lead: “De collectie is gemaakt door een kleine groep ontwerpers, inkopers en leveranciers die onze nieuwe ‘Circular Products’-norm testen. We erkennen dat dit slechts een kleine stap is in ons streven naar een meer circulaire bedrijfsvoering. We willen deze nieuwe ontwerpprincipes echter heel graag verder uitrollen en zullen ze met al onze leveranciers delen om ze verder te versterken.”