Primark heeft zich dit najaar goed herpakt na een trage start. De modeketen blijft gretig nieuwe winkels openen en vreest ook nog geen toeleveringsproblemen door het conflict in de Rode Zee.
Groei door expansie
Door het warme septemberweer kwamen de najaarsverkopen moeizaam op gang bij Primark, maar dat haalde de fastfashionketen snel in. Een trading update over de zestien weken tot 6 januari meldt dat de omzet in die periode met 7,3% steeg tot 3,38 miljard Britse pond (3,9 miljard euro), bij constante valuta zelfs met 7,9%.
Sterktepunten waren de kerstverkoop, de vrijetijdskleding en de collectie met zangeres Rita Ora. Toch is de groei vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels: de vergelijkbare omzet steeg slechts met 2,1%, met dank aan prijsstijgingen. In het Verenigd Koninkrijk was de vergelijkbare omzetgroei 3,8%, in Europa klom de vergelijkbare omzet slechts met 1,3%.
Wisselvallig Europa
In Europa waren de prestaties wisselend, geeft eigenaar AB Foods toe: sommige landen presteerden goed, terwijl andere markten te kampen hadden met een combinatie van sterke vergelijkingsvoet in dezelfde periode vorig jaar en de lokale economische omstandigheden. In totaal steeg de Europese omzet met 8,1%.
Het afgelopen najaar opende Primark acht nieuwe winkels: drie in Frankrijk, één in Spanje, één in Polen en drie in de Verenigde Staten. De keten is ook tevreden over haar voorraadniveaus en blijft de situatie in de Rode Zee volgen, maar verwacht in dit stadium geen significante verstoring van de toeleveringsketen.