Hoewel het voor de modesector een lastig jaar was, tekende Primark liefst 17% omzetgroei op. De moderetailer beperkte de prijsverhogingen, terwijl klanten ook het nieuwe online aanbod ontdekken.
Alleen dip in de winstmarge
“Hoewel de vraag van de consument onzeker blijft, bevindt Primark zich in een betere positie dan ooit tevoren”, zegt George Weston, CEO van moederbedrijf ABF. Bij huidige wisselkoersen steeg de omzet van de modeketen naar ruim 9 miljard Britse pond (10 miljard euro). Aan het begin van het jaar voerde de keten “selectieve prijsstijgingen” door, maar voor een heel deel van de producten besloot de fastfashionreus de verhoogde kosten niet helemaal door te rekenen.
De resultaten waren beter dan verwacht, zeker omdat ook de operationele winst flink steeg. Het operationele resultaat klokte af op 717 miljoen pond (820 miljoen euro), goed voor een stijging van 30%. Op gecorrigeerde basis daalde de operationele winst weliswaar met 3%, omdat ook de winstmarge lager uitkwam op 8,2%. Een jaar geleden bedroeg de winstmarge nog 9,8%, maar ook volgend jaar rekent Weston op een herstel naar boven de 10%.
De bezoekersaantallen lagen hoger en Primark opende ook 27 nieuwe winkels doorheen het jaar. Weston geeft aan dat de ook verbeterde online propositie werkt: in het Verenigd Koninkrijk rolt de keten click&collect uit, andere landen kregen dit jaar een nieuwe website. Daarop kunnen klanten het assortiment verkennen en zien in welke winkels hun product op voorraad is. Het digitale platform trekt nieuwe klanten aan, aldus de CEO. “Nu de marge van Primark terugkeert naar haar historische niveau, zien we de toekomst van het bedrijf met vertrouwen tegemoet.”