Er is geen sprake van dat Primark ooit volwaardige e-commerce zal invoeren. Meer dan click&collect komt er volgens de eigenaar niet, want dan zou er simpelweg geen marge meer overblijven.
Geen marge over
Vorig najaar is Primark gestart gestart met het testen van afhaling van online bestellingen in 25 Britse locaties, waaronder een ‘online-only’ kinderassortiment. Bij de lancering was de overrompeling zo groot dat de webshop crashte.
Dat smaakt naar meer, zou je denken? Toch niet: klanten kunnen de komst van een webshop met thuislevering op hun buik schrijven. Enkel tijdens de coronapandemie overwoog Primark heel even overstag te gaan en “voorraden op te ruimen om cash te vergaren” via platformen zoals Zalando of Asos, maar zodra het er naar uitzag dat de winkels weer zouden openen, werd dat idee even gauw begraven.
Omdat de prijzen en de mandjes bij de modediscounter zo klein zijn, zou e-commerce niet een deel maar alle marge wegnemen, zei CEO George Weston van moederholding Associated British Foods aan de Financial Times. Alleen afhalen in een winkelpunt is een optie, omdat de retailer erop rekent dat mensen daar dan meteen nog wat extra kopen – al is het maar een kleinigheidje zoals nagellak of oorbellen voor amper een euro.
Fysiek enige groeipad
Primark gelooft ook niet dat het coronavirus retail definitief online heeft gestuurd, aangezien de keten inmiddels in veel landen meer marktaandeel zou hebben dan voor de pandemie. Dat de omzet in sommige Europese markten daarentegen nog niet is hersteld, steekt Weston op de algemene marktomstandigheden.
Groei moet daarentegen van goede, ouderwetse fysieke expansie komen. Zo wil Primark nog naar Roemenië en Slovakije trekken, terwijl de budgetketen ook aan een Amerikaanse opmars bezig is. De Ierse groep ging er van start in Boston, waar heel wat Iers-Amerikaanse inwoners zijn, maar breidde naar het zuiden toe uit toen de formule aansloeg bij lagere inkomensgroepen en Spaanstalige Amerikanen.