Volgens de Nederlandse brancheorganisatie INretail zijn de bezoekersverwachtingen van outletcentra niet realistisch. Samen mikken ze op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar, maar daarbij houden ze volgens INretail te weinig rekening met kannibalisatie.
Goochelen met cijfers
Momenteel zijn er in Nederland al drie outletcentra te vinden: Roermond, Bataviastad in Lelystad en Rosada in Roosendaal. Daar moeten er de komende jaren nog eens drie bijkomen in Zevenaar, Halfweg en Zoetermeer. Samen mikken ze op maar liefst 20 miljoen bezoekers per jaar.
Volgens Paul te Grotenhuis, woordvoerder van INretail, is dat echter niet haalbaar. “De outlets gaan er vanuit dat mensen bereid zijn een uur naar een outlet te rijden. Dan tellen de inwoners van een aantal regio’s echter vijf keer mee, voor vijf verschillende outlets”, aldus Te Grotenhuis. “Als de drie outlets net over de grens in België en Duitsland worden meegeteld, gaat het zelfs om 27 miljoen bezoekers. Dat is ongeloofwaardig.”
Ook Cees-Jan Pen, lector op het gebied van winkelvastgoed aan de Fontys Hogeschool, vindt dat er te veel wordt gegoocheld met cijfers om nieuwbouwplannen te verantwoorden. “Dit is bouwen voor leegstand. Wat er op nieuwe locaties aan winkels bijkomt, verdwijnt elders. En dan gaat het juist om de winkels die plaatsen als Haarlem leuk maken”, aldus Pen.
Gesjoemel met verkochte kleding
Uit een onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen blijkt bovendien dat de koopjes in de outletcentra niet altijd zijn wat ze lijken. De grote merken gebruiken de outletcentra om overtollige stock van het vorige modeseizoen van de hand te doen, maar er worden ook producten gemaakt die enkel verkocht worden in de outletcentra.
Het gaat daarbij niet enkel over andere kleuren en modellen, maar ook over kledingstukken van mindere kwaliteit. Toch worden die kledingstukken vaak aangeboden tegen zogezegd sterk verlaagde prijzen, zelfs al hebben ze nooit die prijs in een winkel gehad.
“Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost’’, zegt woordvoerster Joyce Donat van de Nederlandse Consumentenbond. “Daarmee overtreden merken de regels.’’ Bij het Duitse onderzoek werd ook kleding bekeken van het outletcenter in Roermond. Maasmechelen Village werd niet bezocht.