Authentic Brands Group, de modereus achter onder andere Reebok, neemt surfmerkengroep Boardridersover. Het moederbedrijf van merken Quiksilver, Billabong en Roxy wil fors groeien onder de nieuwe eigenaar.
Boardriders wordt marktplaats
Boardriders, dat sinds 2018 Quiksilver, Billabong en Roxy verzamelt, heeft een bindend overnamebod ontvangen van Authentic Brands Group. Die tien keer grotere groep heeft al een erg brede portefeuille aan modemerken, van Hervé Léger tot Forever 21, maar wil nu ook inzetten op actiesporten. Samen genereren de bedrijven 27 miljard dollar aan omzet.
Ook de Australische retailketen Surf Dive ’n Ski maakt deel uit van de overname en is voor Authentic een interessante toevoeging. Surf Dive ’n Ski heeft namelijk meer dan tachtig fysieke winkels, maar ook een sterk e-commerceplatform. Authentic-oprichter Jamie Salter wil van Boardriders nu eveneens een “bloeiende onlinemarktplaats” maken.
Wereldwijd versnellen
“Met het bewezen ‘retail playbook’ van Boardriders zien we ook enorme mogelijkheden om de uitbreiding van zijn shop-in-shops, merkwinkels, groothandel en e-commerce wereldwijd te versnellen”, vervolgt Salter volgens The Industry. Boardriders-CEO Arne Arens hoopt alvast “uit te breiden naar miljoenen consumenten, marktaandeel te veroveren in de kerncategorieën en witte vlekken in te vullen, waaronder premium ‘athleisure’, training en lifestyle.”
De deal is weliswaar nog niet helemaal rond: er moet nog worden onderhandeld met de vakbonden bij Boardriders en het akkoord is nog niet definitief ondertekend. Authentic hoopt de overname in het derde kwartaal van 2023 helemaal af te kunnen ronden.