RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags luxe
  • Bedrijven GucciKering
  • Onderwerpen Managementwissel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Radeloos Gucci zet ontwerper alweer aan de deur

icon
Mode7 februari, 2025
Shutterstock

Vlak voor de bekendmaking van de jaarresultaten en de belangrijke modeweek van Milaan zet Gucci artistiek directeur Sabato De Sarno aan de deur. De malaise in de luxesector maakt ook reuzen als Kering radeloos.

Zwalpend vlaggenschip

De spagaat tussen sobere high-end luxe en opvallende ‘aspirationele’ mode doet nu ook koppen rollen. Eerder deze week gaf Versace al toe dat het zich had vergist door de discretere toer op te gaan, nu moet ook Gucci erkennen dat de “quiet luxury”-trend een mislukte gril was. Het vlaggenschip van luxegroep Kering stuurt daarom De Sarno na nog geen twee jaar de laan uit. Die was aangenomen om Gucci op te waarderen met zijn minimalistische en chique stijl, maar daar komt het modehuis dus nu al op terug.

Het spreekt boekdelen dat De Sarno een week voor de aankondiging van de jaarresultaten vertrekt. In de eerste negen maanden van 2024 daalde de omzet al met 20% naar 5,7 miljard euro. Het Kering-aandeel verloor in het afgelopen jaar bijna 40% aan waarde. Dat het ontslag zo vlak voor de belangrijke modeweek in Milaan valt, benadrukt de crisis eens te meer: Gucci zal zijn herfst- en wintercollectie 2025 moeten presenteren zonder creatieve leiding.

Wankelend imago

Even veelzeggend is de toegeving dat er nog geen nieuwe artistiek directeur is gevonden. Het gebrek aan een directe opvolger doet vermoeden dat geschikte kandidaten aarzelen om het roer over te nemen. Volgens de Financial Times zouden namen als Jonathan Anderson (Loewe) en John Galliano (ex-Valentino) hebben bedankt voor de functie.

De plotse breuk benadrukt de onzekerheid: de geplaagde luxesector weet na jaren van uitzonderlijke cijfers niet meer welke kant uit. Onder voormalig creatief directeur Alessandro Michele kende het merk een explosieve groei, waarbij de jaaromzet tussen 2015 en 2019 verdubbelde. In 2022 werd zelfs een recordomzet van 10,5 miljard euro aangetikt.

De strategie om het merk toegankelijker te maken voor een breder publiek leidde uiteindelijk echter tot een afkalving van het exclusieve imago. Terwijl de aspirationele middenklassers afhaakten na de coronaspaarbubbel, keerden de superrijken het merk de rug toe omdat het te alledaags werd. CEO Stefano Cantino, die in oktober overkwam van rivaal LVMH, lijkt nu voor een volledige reset te kiezen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode9 mei, 2025
    The Fashion Store ambieert 50 winkels

    Vrijdagochtend opende The Fashion Store een tweede winkel in Hasselt, de 22ste in Vlaanderen. Op termijn ziet de modeketen potentieel voor wel vijftig winkels.

  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN