Het Zweedse modebedrijf H&M heeft in het voorbije boekjaar een recordwinst weten neer te zetten. Dat is opvallend in een jaar waarin vrijwel elke moderetailer een moeilijk jaar had vanwege de milde winter.
Hoge inkoopkosten
Het boekjaar van H&M liep tot 1 december en de fast-fashion retailer wist in dat jaar een omzet te halen van 210 miljard kroon (22,6 miljard euro). Dat is een fikse stijging ten opzichte van een jaar eerder, toen de omzet uitkwam op 177 miljard kroon (19,1 miljard euro).
H&M wist die sterke omzetgroei te bewerkstelligen met de opening van meer dan 400 nieuwe winkels en het uitbreiden van de online activiteiten. H&M heeft nu ruim 3.900 winkels in 61 landen, een aantal dat jaarlijks met 10 tot 15 procent moet groeien.
Dankzij die hogere omzet wist de nettowinst te stijgen van 19,9 miljard kroon (2,1 miljard euro) naar 20,9 miljard kroon (2,2 miljard euro). Dat had nog meer kunnen zijn, maar de sterke dollar en hogere inkoopkosten drukten op de winst van het bedrijf.