Zara-moeder Inditex heeft een topjaar achter de rug: dankzij hogere prijzen steeg de winst spectaculair, opvallend genoeg zonder de omzet te beschadigen.
Meer met minder
Inditex eindigde het boekjaar (tot 31 januari 2024) met 35,9 miljard euro aan omzet, 10% meer dan een jaar eerder of 7,9% groei op vergelijkbare basis. Niet alleen leverde dat een recordomzet op, de evolutie was volgens de Spaanse modereus positief in alle geografische gebieden en voor alle concepten.
De omzet in de winkels steeg met 7,9%, als gevolg van toegenomen bezoekersaantallen en betere winkelproductiviteit, terwijl de onlineverkoop met 16% steeg. Fysiek deed Inditex het vorig jaar met 2% minder winkels, maar wel met 2% meer verkoopoppervlakte.
De winst voor belastingen klom met 28,2% tot 6,9 miljard euro, met nog een sterkere groei onder de streep. De nettowinst van 5,4 miljard euro betekende een stijging van zelfs 30% tegenover het voorgaande jaar. Inditex verhoogde de prijzen van zijn kleren, maar kon zich toch nog voordeliger positioneren dan concurrenten zoals H&M en Mango.
Oproep tot transparantie
Het nieuwe jaar begint bovendien goed: CEO Oscar García Maceiras zegt dat de nieuwste lente-/zomercollecties goed worden onthaald. Tussen februari en 11 maart steeg de omzet in constante valuta al met 11% ten opzichte van een jaar eerder. Wel vreest de modegroep een negatief wisselkoerseffect van 1,5% op de omzet dit jaar. De marge blijft wellicht stabiel.
Inditex staat onder toenemende druk van aandeelhouders om zijn toeleveringsketen transparant te maken. Ze roepen de Zara-eigenaar op om de volledige lijst met leveranciers openbaar te maken, iets wat ’s werelds grootste kledingconcern nu slechts gedeeltelijk doet. De groep geeft het aantal leveranciers in twaalf kernlanden vrij, maar gaat niet dieper in op de individuele producenten.