Drie Limburgse zussen maakten op tien jaar tijd van één boetiek een keten met zeven winkels en een eigen modelabel. Nu lonkt het buitenland. Hoe je zoiets voor elkaar krijgt? Op het RetailDetail Congress geven ze tien concrete tips mee.
Van drie naar 25
Vorig jaar mocht Les Soeurs tien kaarsjes uitblazen. Sinds de opening van de eerste multimerkenboetiek in Hasselt heeft het modeconcept een hele weg afgelegd, net zoals de drie zussen die er aan het roer staan. Toen RetailDetail hen destijds voor het eerst sprak, hadden ze de auto net volgeladen met nieuwe voorraad en waren ze die met vrouw en macht aan het uitladen.
“Vandaag hebben we een team van 25 mensen”, zegt Clio Hendrickx, functietitel “oudste zus”. Zij houdt zich nu vooral met marketing en sales bezig. “Door het team te laten groeien, hoeven wij niet meer álles te doen. Ieder volgt zijn expertise.” Kay en Julie Hendrickx leggen zich zo op het ontwerpen van de collecties toe, samen met de ‘senior buyer’.
Wat begon als een multimerkenboetiek waar de zussen een eigen selectie merken bijeenbrachten, is nu een heus label. “60% van ons aanbod is nu zelf ontworpen, ook de accessoires. Vroeger was dat omgekeerd. We willen naar 70%, want zo staan we ook sterker in de erg woelige retailmarkt. We werken rechtstreeks met fabrikanten en dat is ook beter voor de marges.”
Onder het motto “wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen” brengt Clio Hendrickx op het RetailDetail Congress op 20 april exclusief haar tien lessen van de afgelopen tien jaar. “Ik wil heel graag echte ’takeaways’ meegeven, dingen waar iedereen zich in kan herkennen.”
Pop-upwinkel in Parijs
Les Soeurs staat ondanks de woelige voorbije jaren steviger in de schoenen dan ooit, zegt Clio Hendrickx. “We hebben een uniek product en een goed verdienmodel. We hebben zeven eigen winkels, waarvan één in Nederland, en de webshop heeft een enorme boost gekregen. Door nu een eigen label te hebben, staan we margetechnisch sterker en hebben we extra groeimogelijkheden.”
Via groothandel is Les Soeurs nog te vinden in 75 verkooppunten. “We doen mee aan de grote, internationale vakbeurzen. Zo vergroten we onze merkbekendheid en wordt Les Soeurs zelfs een exportproduct. Er zitten nog heel wat multimerkenwinkels in ons universum, die net als wij op zoek zijn naar toffe, betaalbare mode. Ik zie veel potentieel om uit te breiden binnen Europa.”
Hebben ook de eigen winkels een reden tot bestaan buiten de Benelux? Dat gaan de zussen nergens minder dan in Le Marais in Parijs uitproberen. “Daar waar we ons hart verloren hebben, daar waar we onze inspiratie halen! Daar openen we in mei een maand lang een pop-upwinkel. Het zal ons belangrijke inzichten geven.”
Opboksen tegen coronarecords
In het binnenland wil Les Soeurs tegen september nog één extra winkel openen, maar waar precies weten de zussen nog niet. Ook is er sinds vorig jaar Les Soeurs Mini, voor de kleinste consumenten, in Antwerpen. “We zien het als een test, maar tot op heden is het een succes. Later kunnen we het uitrollen naar onze andere beste steden, zoals Leuven of Hasselt. We zullen het wel in aparte winkelpanden houden, niet al onze klanten zijn mama.”
Heeft de coronaperiode en de daarop volgende volatiliteit dan helemaal geen impact gehad? “Tuurlijk hebben we onze uitdagingen, net zoals de rest van de industrie”, stelt Clio Hendrickx gerust. “Tijdens Covid wist iedereen de weg naar de webshop opeens te vinden, maar nu botsen we tegen die coronacijfers op. De omzet blijft op peil, maar we moeten er hard in investeren. Ook is het een evenwichtsoefening om de koststijgingen te verhalen op de klant maar tegelijk onze betaalbare positie te behouden.”
Les Soeurs prijst zichzelf niettemin gelukkig nog in de groeifase te zitten. “We zitten in een opwaartse trend en hebben nog de wendbaarheid en slagkracht van een KMO. We zijn dus positief, zij het als ondernemer ook iets voorzichtiger geworden. Zo proberen we meer tijdloze collecties te ontwerpen, die een paar jaar mee kunnen gaan. Mensen moeten namelijk keuzes maken, dus kiezen ze beter voor duurzame stuks, dingen die meegaan.”
Benieuwd naar de tien geboden van de drie ondernemende zussen? Je hoort ze samen met Carla Velghe (Hema), Wim Teerlynck (Bike Republic), Giane Van Landuyt (Casa International) en vele anderen op 20 april.