Negatief eigen vermogen
Sapph is momenteel enkel te verkrijgen bij lingeriewinkels en grootwarenhuizen, maar wil nu ook zelf een keten winkels uitbouwen. De eerste daarvan moet in Leiden komen. “Het bedrijf krijgt zo een nieuwe ziel“, zegt eigenaar Roland Kahn aan de Volkskrant.
Eind vorig jaar had Sapph een negatief eigen vermogen van 2 miljoen euro. In januari van dit jaar werd dan ook besloten om 2,5 miljoen euro extra kapitaal in het bedrijf te steken. Die slechte cijfers zijn voor een groot deel te wijten aan het verlies van een rechtszaak in 2011. Sapph verloor toen een auteursrechtszaak tegen Marlies Dekkers en moest door textielondernemer Roland Kahn gered worden.
Nieuw imago
Daarnaast wil Sapph ook af van zijn provocerend imago. Tot op heden zocht het merk steeds de grens op met zijn reclames en billboards, die door sommigen als semi-pornografisch werden bestempeld en veel kritiek kregen. Onder het motto dat er niet zoiets bestaat als slechte aandacht, maakte Sapph gretig gebruik van de kritiek om de verkoop op te drijven.
Sapph wil nu echter af van dat imago en wil op de proppen komen met vrouwvriendelijkere reclame. “Het aandacht om de aandacht zoeken werkt niet meer. Vrouwen herkennen zich er niet langer in“, zegt Sasja Leenders, die verantwoordelijk was voor de herlancering. De modellen worden vanaf nu getoond in een meer alledaagse omgeving en om de vernieuwde strategie duidelijk te maken bij de klant werd er ook een nieuw logo gelanceerd.
Sapph opende in de zomer van 2012 ook al een pop-upwinkel in Amstelveen, waar klanten werden geholpen door schaars geklede verkoopsters.