Terwijl Zalando krimpt, blijft Schoenen Torfs groeien: in de eerste jaarhelft steeg de omzet met 8%. Vooral online gaat het hard, waardoor de Belgische formule haar distributiecentrum nog eens met een derde uitbreidt.
Derde groter magazijn
Schoenen Torfs blijft meer schoenen verkopen in een dalende markt. De groei van de eerste jaarhelft was maar voor 2,7% te danken aan prijsstijgingen, omdat de keten ook niet alle prijsverhogingen doorrekende. Er was dus duidelijke volumegroei, niet het minst te danken aan e-commerce. De webshop groeide met 10% in de eerste zes maanden, vertelt CEO Lise Conix aan De Tijd.
E-commerce vertegenwoordigt vandaag 20% van de omzet, en verkoopt even veel als elf fysieke winkels. Om de groei op te vangen trekt Torfs drie miljoen euro uit voor de uitbreiding van het distributiecentrum in Temse. Het magazijn krijgt er binnenin vier verdiepingen bij, waardoor het ruim een derde groter wordt. Het hoofdkantoor van Schoenen Torfs verhuist mee, van Sint-Niklaas naar Temse.
Plafond in zicht
Om de kosten te drukken, zal in het vergrote magazijn sterk worden ingezet op automatisering. Zo stijgt de capaciteit met een nieuwe pakjesmachine binnenkort van 500 naar 800 pakjes per uur. Het distributiecentrum zal met minder medewerkers kunnen functioneren: Conix denkt straks minder uitzendkrachten nodig te hebben.
De expansie is opmerkelijk, want zeker de onlineverkoop van schoenen verloopt dit jaar moeilijk. Zalando rekent dit jaar zelfs op een omzetdaling na een dieprood kwartaal. Voor Torfs is de onlinegroei weliswaar des te belangrijker, omdat het fysieke plafond in Vlaanderen bijna is bereikt. Aangezien de Waalse expansie nog niet van de grond komt, zoekt Conix nieuwe groeimogelijkheden. De vernieuwing van bestaande winkels, met ook een assortiment kleding en accessoires, slaat alvast aan: de winkels verkopen 10 tot 15% meer.