Kledingmerk Scotch & Soda heeft zich vorig jaar uit de rode cijfers kunnen hijsen. Ook de omzet steeg – zij het heel licht – tot 339 miljoen euro. Het Nederlandse label maakt zich op voor een verkoop.
Lichte groei dankzij eigen retail
Scotch & Soda wist het afgelopen gebroken boekjaar een nettowinst van bijna een miljoen euro te realiseren, schrijft het Financieel Dagblad aan de hand van het jaarverslag voor 2017/2018. Een jaar eerder kwam het modemerk nog 5 miljoen euro onder nul uit. De keten zit financieel in zwaar weer sinds ze drie jaar geleden 70 miljoen euro moest afboeken op de groothandelsactiviteiten. Sindsdien zet het merk meer in op eigen retail en op kostenbesparing.
Eigenaar Sun Capital zou het Nederlandse merk niettemin van de hand willen doen: met de hulp van zakenbank Goldman Sachs zoekt het een overnemer voor het bedrijf. De oorspronkelijke plannen van Sun om het label uit te laten breiden naar de Verenigde Staten en het Verre Oosten zijn grotendeels in het water gevallen.