De Britse luxewarenhuisketen Selfridges wil de circulaire trend een flinke duw in de rug geven: tegen 2030 moet bijna de helft van alle transacties bestaan uit tweedehands, herstellingen, verhuur of navullingen.
‘Reselfridges’
Selfridges stelt zich duidelijke duurzame doelstellingen: in 2030 wil dat in 2030 zo’n 45% van de klanten komen voor tweedehands, reparaties, het huren van kleren of accessoires of navulproducten, bijvoorbeeld van cosmetica. Het circulaire ‘Reselfridges’-project moet zelfs de “ruggengraat van het bedrijf” worden, met als doel om de manier waarop mensen winkelen te veranderen.
“Het belangrijkste is dat we mensen aanmoedigen om na te denken over hoe ze de levensduur van een product kunnen verlengen. Wij stellen klanten in staat om hun garderobe een langere levensduur te geven dan wanneer ze nieuw kopen”, zegt topman Andrew Keith aan The Guardian. Ook de nieuwe eigenaars, het Thaise conglomeraat Central Group, zijn volgens Keith helemaal mee met het verhaal. “We moeten ons inzetten voor een significante en fundamentele verandering in de manier waarop we zakendoen en Selfridges als platform gebruiken voor verandering,” aldus de CEO.
Van 5% naar 45%
Al is er nog veel werk aan de winkel: tot nu toe zijn amper 5 à 6% van de klanttransacties gebaseerd op “circulaire” modellen zoals doorverkoop of reparaties. Vorig jaar is de tweedehandsverkoop niettemin met 240% gestegen tot 17.771 stuks, terwijl ook 28.000 herstellingen werden uitgevoerd. In het Londense warenhuis is sinds kort ook een nieuwe hersteldienst speciaal voor sneakers, aangezien meer dan een derde van de herstellingen inderdaad aan sportschoenen gebeurde. De hersteldienst breidt nu ook naar de drie andere warenhuizen uit.
Hoewel de verhuur van kleding – vooral voor feesten en evenementen – door corona maar moeizaam op gang kwam, verhuurde de warenhuisketen vorig jaar toch zo’n 2.000 items. De groep wil het aanbod nu uitbreiden naar onder meer kinderkleding en juwelen. Selfridges wil ook navulverpakkingen – waarvan het al een 8.000-tal verkocht – prominenter in beeld brengen. Op de website smeert de keten haar duurzame plan nu alvast breed uit.