“Meot” is het Koreaanse woord voor “cool”, wonderlijk of fabuleus. Het omschrijft ook precies de stijl van heel wat ouderen in Seoul. We kunnen veel leren van de manier waarop de bevolking van de trendsettende hoofdstad omgaat met zijn vergrijzing…
Spiegel voor de toekomst
Tegen 2050 kan het aantal ouderen in Zuid-Korea bijna 44% van de bevolking uitmaken. De vergrijzing gaat er snel, ten gevolge van een langer en gezonder leven voor senioren en dalende geboortecijfers onder de jongere bevolking. Het geboortecijfer ligt er al sinds 1983 ruim onder 2,1, het gemiddeld aantal kinderen per vrouw dat nodig is om de bevolking in stand te houden. In 2022 bereikte het geboortecijfer zelfs een historisch dieptepunt van 0,81, als eerste land ter wereld.
Zuid-Korea schetst wat een groot deel van de wereld, niet het minst Europa, te wachten staat als de trend van dalende vruchtbaarheidscijfers doorzet. De Zuid-Koreaanse regering geeft koppels dan ook allerlei financiële stimulansen die moeten helpen met de dure kinderopvoeding, voert subsidies in voor kinderopvang en ouderenzorg en trekt bewust buitenlandse gastarbeiders aan.
Vergrijzen in stijl
Toch voelen veel Zuid-Koreaanse ouderen zich fit en beschouwen ze zichzelf niet als oud. Meer zelfs: ze zijn heuse modeliefhebbers. Fotograaf Kim Donghyun legt zich toe op het fotograferen van de levendige en hippe stijl van senioren in de straten van Seoul. “Van hun kapsel tot hun bril en schoenen, ze weten hoe ze er goed uitzien en voor zichzelf moeten zorgen. Ze streven hun eigen stijl en unieke manieren na om hun individualiteit uit te drukken”, zegt hij in een interview met The Guardian.
Onder andere in de wijk Dongmyo snuisteren jongeren en ouderen broederlijk naast elkaar door vintage kledingstukken en stijlvolle koopjes. “Op een dag zag ik een oudere heer die er net als ik op zoek was naar kleding”, aldus Kim Donghyun, die zo onder de indruk was van zijn stijl dat hij er zijn thema van maakte. “Het is net als wijn. Als je twintig bent, proef je alles; maar als je zeventig bent, is je smaak scherper – je weet wat je lekker vindt.”
In oktober nodigt RetailDetail je uit voor een onvergetelijke RetailHunt naar Seoul. Laat je inspireren door de unieke mode-uitingen en levenslustige energie van de Koreaanse ouderen, terwijl je je onderdompelt in de levendige straten van Seoul. Mis deze unieke kans niet om te leren van een samenleving die vooroploopt, op het gebied van demografische veranderingen maar ook technologie, voeding en mode.