Showroomprivé, dat bekend is voor zijn ‘flash sales’, moet een boete van 600.000 euro betalen aan de Franse consumentenwaakhond. De webshop afficheerde jarenlang valse kortingen.
Korting tegenover wat?
De kortingen die koopjessite Showroomprivé tussen 2015 en 2020 op zijn website toonde, waren soms vals. Dat besluit de Franse consumentenautoriteit DGCCRF na een uitgebreid onderzoek, waarin prijsverlagingen op basis van misleidende referentieprijzen aan het licht kwamen.
Hoewel het wel vaker niet erg duidelijk is op welke oorspronkelijke prijzen kortingen worden gegeven, zijn valse kortingen wettelijk gezien een misleidende handelspraktijk en dus strafbaar. Showroomprivé krijgt bijgevolg een boete van 600.000 euro opgelegd, maakt vakwebsite LSA bekend.
Om in de toekomst discussies te vermijden, biedt een recente Europese Omnibusrichtlijn retailers strengere richtlijnen. Sindsdien moet de referentieprijs voor promoties de laagste prijs in de afgelopen dertig dagen zijn.