SKM, de grootste multimerkenboetiek van België, lanceert een digitale styliste: klanten krijgen nu ook in de webshop een gepersonaliseerde winkelervaring in lijn met hun lichaamsbouw, stijl en noden.
“Belgische primeur”
Liv: zo heet de digitale stijladviseur die de online klanten van SKM vanaf 27 november advies zal geven. De virtuele styliste rekent voor haar aanbevelingen op de software van Contour Lab, een Belgische start-up die de kloof tussen fysiek en online shoppen wil dichten via doorgedreven digitaal stijladvies. De AI-gestuurde tool cureert een selectie kledingstukken op maat, op basis van de lichaamsbouw, het seizoenstype, de stijl en de noden van de online klant, na het invullen van een korte vragenlijst.
“Als eerste multibrandwinkel die deze technologie integreert, zetten we een primeur neer in het Belgische retaillandschap”, zegt zaakvoerder Dominique Somers. De meerwaarde van Liv zit niet enkel in haar stijladvies, ze speelt ook een cruciale rol in de transitie naar duurzamer shoppen: het stijladvies resulteert in minder miskopen en vermindert het aantal retours. 70% van de retours wereldwijd wordt immers veroorzaakt door een slechte pasvorm of een mismatch in stijl.
“Met meer dan 250 merken en 100.000 artikels in het SKM gamma, is cureren op maat van de klant een absolute must. In de winkel gebeurt dat door de 40 stylisten, we zijn trots dat we met Contour Lab een online equivalent voor deze uitzonderlijke service konden ontwikkelen”, meent Christina Hadinoto, stichter van Contour Lab.