Het Franse luxehuis Hermès zag zijn omzet vorig jaar met 8% stijgen tot 4,8 miljard euro. Dat is minder goed dan de +11% van het jaar voordien, maar wel nog altijd een pak beter dan de +2% van de totale luxemarkt.
Aanslagen in Parijs
De groei over heel 2015 had nog een pak hoger kunnen zijn, indien de aanslagen in Parijs geen roet in het eten hadden gegooid. De eerste drie kwartalen klokte Hermès op zijn thuismarkt nog af op een +8,2%, maar het laatste kwartaal ‑ gezien de eindejaarsfeesten traditioneel een topper ‑ viel de groei terug tot amper 1%. Topman Axel Dumas zag de Fransen wel massaal terugkeren rond eindejaar, “maar we blijven de impact voelen van de sterke daling van het toerisme”.
Terwijl de verkoop van lederwaren en van de pret-à-porter damescollectie ‑ de eerste van de hand van Nadège Vanhée-Cybulski ‑ er met respectievelijk 13% en 8% (inclusief accessoires) op vooruit gingen, daalde de verkoop van de zijden sjaals en dassen met 1% (en zelfs met 7% in het laatste trimester). De parfumdivisie liet 3% groei optekenen. De verkoop van horloges stabiliseerde maar de juwelen en de nieuwe Home-collectie gingen wel vlotjes over de toonbank (+9%).
Regionaal gezien kende Hermès de sterkste groei in Japan (+18%), gevolgd door Europa (+9%) en Amerika (+7%). In Azië (exclusief Japan) bleef de groei beperkt tot 5%.
Voorzichtige prognose
Topman Dumas tempert alvast de verwachtingen voor 2016: “Gezien de economische, geopolitieke en financiële onzekerheid wereldwijd zou de verkoop wel eens onder onze gemiddelde groeiverwachting op middellange termijn van om en bij de 8% kunnen uitkomen”. Ook al omdat prijsverhogingen in de huidige context moeilijk liggen, zo valt in Parijs te horen.
Al gaan ze bij Hermès niet op hun lauweren rusten: de groep kondigt de opening aan van vier nieuwe luxeboetieks in Rio, Hongkong Airport, Macao en het Chinese Chongquing.