Eerste drie collecties exclusief voor The Sting
Soboho zag het levenslicht toen Herman Franzen, oprichter van The Sting, wel iets zag in het merk Gypsetters, dat in 2011 werd opgericht en momenteel te koop is in zestig Nederlandse winkels. Het heeft daarnaast ook verkooppunten in Duitsland, Oostenrijk, Spanje, België, Frankrijk, Italië en Zwitserland. Daarom contacteerde hij Kirsten Nommensen van Gypsetters en werd er een overeenkomst voor drie collecties voor The Sting gesloten.
“Het leek ons meteen een geweldig idee om een tweede lijn te ontwikkelen voor Gypsetters, voor een breder publiek. We ontwierpen de collecties van Soboho exclusief voor The Sting, natuurlijk met de doelgroep van de modeketen in ons achterhoofd. We produceerden in samenwerking met de producenten van The Sting”, zegt Nommensen aan FashionUnited.
Zo snel mogelijk ook naar Duitsland
Na een eerder succesvolle samenwerking besloot The Sting om toch terug te focussen op de eigen merken. Nommensen zag echter een markt voor Soboho en besloot op zelfstandige basis verder te gaan met het merk. De volgende collectie wordt volgende maand al gepresenteerd op Show & Order in Berlijn. Duitsland moet dan ook een belangrijke markt worden voor Soboho.
“We hebben voor Gypsetters al klanten in Duitsland, en Show & Order leek ons een fijne, kleine beurs voor hippe merken. We zijn vorig jaar al even naar Berlijn gereisd, om te kijken of ons merk bij de beurs past”, zegt Nommensen over de ambities om ook naar Duitsland uit te breiden.
Soboho volgt daarmee het voorbeeld van Costes, dat ook eerst een merk van The Sting was en nu een flink aantal eigen filialen heeft. Costes doet dat wel nog onder de vleugels van The Sting, terwijl Soboho zich nu volledig losmaakt van de Nederlandse modeketen.