Polyvore, een bekend Amerikaans socialemedianetwerk en inspiratieplatform voor mode, is meteen na de overname door e-commercegroep Ssense stopgezet. Tot verontwaardiging van de gebruikers, die meteen een petitie opstartten.
De Pinterest van de modeliefhebbers
Vorige week maakte de Amerikaanse online handelaar in luxemode Ssense bekend dat het modenetwerk Polyvore overneemt van een dochterbedrijf van telecomspeler Verizon. Meteen na de bekendmaking trok het evenwel de stekker uit de mobiele apps en website van Polyvore, dat door fashionista’s wordt gebruikt als socialemediakanaal en om inspiratieborden op te maken.
Tot 15 mei kunnen gebruikers hun digitale prikborden nog downloaden op Polyvore, daarna gaat het netwerk definitief op in Ssense. De site van Polyvore verwijst nu al door naar Ssense en als gebruikers er niet voor kiezen om zich uit te schrijven, komt hun profiel automatisch in handen van het e-commerceplatform.
#BringBackPolyvore
Als boze gebruikers daar geen stokje voor steken, tenminste, want het regent onder de hashtag #BringBackPolyvore verbolgen reacties op de sociale media. Er is ook al een petitie opgestart door leden om het socialemedianetwerk terug te vragen. Fashionista’s, die zich leden van de ‘Polyfam’-familie noemen, gebruikten het netwerk vaak ook als communicatiekanaal en zetten er verlanglijstjes mee op.
Polyvore, dat elf jaar heeft bestaan, zei in een persverklaring nochtans dat Ssense volgens hen “de juiste community” is en dat het geïnspireerd is door de toewijding die de overnemer aan de dag legt om een richtinggevende mix van ‘s werelds meest begeerde merken aan te bieden.