Les Petits Riens (of Spullenhulp) is ondertussen bijna een maand actief in Leuven. De winkel vormt het startschot voor een Vlaamse comeback, waar de tweedehandsketen haar beste beentje voorzet. “Tweedehands moet vandaag dezelfde shopping experience bieden als een boetiek.”
De bingo van tweedehands
Klanten reageren blij op de Leuvense winkel: “Ze vinden het echt een leuke boetiek, ze komen binnen met een wauw-gevoel. Voor velen zijn we onbekend, of is het een verrassing om ons opnieuw aan te treffen. Als je de reactie krijgt ‘je ziet niet dat het tweedehands is’, is het voor mij helemaal bingo”, zegt commercieel directeur Stephan Bartholomeus.
Niet dat de manager niet trots is op het tweedehandsverhaal van Les Petits Riens, integendeel. De opbrengsten van de verkopen gaan steevast naar goede doelen in en rond Brussel. Bartholomeus vindt die kerntaak cruciaal en vindt dat sociaal-economische spelers, zoals Spullenhulp en de Kringwinkels, de markt moeten blijven claimen. “Over vijf jaar is tweedehands drie keer zo groot. Iedereen springt nu op de kar, maar het moet toch ergens voor staan. Tweedehands mag geen greenwashing zijn.”
Met een schone lei
De comeback naar Vlaanderen biedt Bartholomeus de opportuniteit om die boodschap op een nieuwe manier uit te dragen, bijvoorbeeld op de RetailDetail Night op 23 november. Het is precies waar de commercieel directeur op hoopte bij zijn aantreden, na een carrière in de ‘big box’-retail. “Wij zijn in volle ontwikkeling. Mijn ervaring met tweedehands was dat de boodschap heel mooi is, maar soms een beetje triestig wordt verpakt. Tweedehands moet een even kwalitatieve winkelervaring bieden als een boetiek, dus werkten we een trendy en kleurrijk winkelconcept uit.”
“Die winkelervaring is het enige wat het verschil nog maakt met online, dus voor elke retailer is het ontzettend belangrijk. Het is de reden waarom je naar één winkel gaat en niet naar een andere. Je hebt ook geen grote budgetten nodig: wij kopen niets, de inrichting van onze winkels wordt meestal met eigen ‘upcycled’ meubels gemaakt”, zegt Bartholomeus.
Een alternatief bieden
Upcycling is ook het recept van Label Jaune, het eigen merk in beperkte oplages dat Les Petits Riens in geselecteerde winkels aanbiedt. “In de winkel in Leuven vliegen de upcycled-items de deur uit. De omzet van Label Jaune is er al even groot als in alle vijf andere winkels samen”, aldus de commercieel directeur, die meer op het duurzame merk wil inzetten. “Upcycling heeft toekomst en wij willen daar deel van uitmaken.”
De groei van de tweedehandstrend is voor Les Petits Riens een zegen, maar dwingt de organisatie tegelijk tot kritische vragen. Zo onderzocht de vzw e-commerce grondig en is vandaag een concept in de studiefase. Dat Vinted online de absolute marktleider is, is voor Spullenhulp reden te meer om een ander alternatief aan te bieden.
Wil je een dag vol innovatieve retailers zoals Spullenhulp, Mic Mac Minuscule, SKM, maar ook Albert Heijn en Hubo meemaken?