Prijsstijgingen en voorraadtekorten zijn alleen maar goed voor exclusieve luxemerken. Zo lijkt het toch na de sterke jaarcijfers van Chanel: het modehuis haalde vorig jaar de helft meer omzet en verdrievoudigde zijn winst.
Amerikanen weer aan de luxe
Hoe meer beperkingen, hoe liever luxeconsumenten het hebben: Chanel heeft er dus een voortreffelijk jaar op zitten. De omzet steeg met liefst 50% tot 15,6 miljard dollar (14,6 miljard euro), terwijl het bedrijfsresultaat met ruim 170% toenam tot 5,5 miljard dollar (5,2 miljard euro). Ondanks de toen nog woedende coronacrisis lag die omzet ook hoger 27% dan in 2019. Zelfs de winst klokte 57,5% hoger af dan voor de pandemie.
De Europese verkoop is nog niet helemaal hersteld van corona, maar in het Verre Oosten verkocht Chanel alweer de helft meer dan in 2019. Zoals ook andere merken eerder al aanhaalden, is vooral de Amerikaanse consument weer helemaal terug: de omzet in Noord- en Zuid-Amerika steeg vorig jaar met 52% ten opzichte van het pre-coronaniveau.
‘Maar’ twee handtassen per jaar
Chanel maakt het de klanten nochtans niet gemakkelijk. Tijdens de pandemie heeft het merk meermaals de prijzen verhoogd en ook in juli zitten er nieuwe prijsstijgingen aan te komen. Het luxehuis heeft ook limieten gezet op de iconische ‘classic flap’-handtas: onder andere in de Verenigde Staten mogen consumenten nog maar “twee stuks per jaar” kopen van het tasje dat 10.000 euro kan kosten. In Zuid-Korea is het al van voor zonsopgang aanschuiven om er één te bemachtigen. Doorverkopers betalen mensen honderden euro’s om voor hen in de rij te staan, weet MarketScreener. De handtas kost nu nochtans het dubbele van wat ze in 2019 kostte.
Dergelijke beperkingen kunnen in meer landen komen, zegt CEO Philippe Blondiaux, om het grootschalige online doorverkopen tegen te gaan. Zogezegd om die reden wil Chanel de prijzen over de hele wereld ook meer gelijkschakelen. Behalve dan in Rusland: als sanctie mogen Russen slechts voor 300 euro kopen bij het merk, ook in het buitenland, tot groot protest van sommige Russische fashionista’s.