Moderetailers doen er goed aan om recommerce zélf in handen te nemen, in plaats van het over te laten aan externe platformen. Okret helpt hen over te stappen naar zo’n circulair model: de Future of Fashion Hub pop-up toont hoe.
Nieuwe klanten aanspreken
“Sustainability is the new black”, zegt oprichter Sara Kovic van okret, een start-up die modebedrijven begeleidt naar een circulair zakenmodel. De boomende tweedehandsmarkt toont aan dat steeds meer consumenten belang hechten aan duurzaamheid, maar aan wat mensen doorverkopen op externe platformen hebben moderetailers en labels niks. Bedrijven hebben er dan ook belang bij om hun recommerce zelf te beheren.
Investeren in de customer journey loont, adviseert ze: “Wanneer je klanten hun afgedragen kledij niet meer verkopen via Vinted, maar ze terugbrengen naar jouw winkels, creëer je een ‘loop’. De klantentrouw zal toenemen, je spreekt ook nieuwe klanten aan en je leert enorm veel bij over de gebruiksfasen van kledij.” Sowieso zullen bedrijven op termijn in het kader van de Green Deal door Europa verplicht worden om hun producten terug te nemen. Statiegeld op mode lijkt op termijn onvermijdelijk. Een hele uitdaging voor modebedrijven die minder vertrouwd zijn met data, productpaspoorten en traceerbaarheid.
Transitiepartner
Okret helpt modespelers de stap maken naar een circulair bedrijfsmodel, door het opzetten van eigen recommercesystemen. Retailers die mode-items willen terugnemen en herverkopen, moeten heel hun bedrijfsmodel herzien: dat gaat van het aanpassen van de kassasystemen over het opleiden van medewerkers tot het opzetten van een omgekeerde logistieke stroom, de zogenaamde “reverse logistics”.
“Voor deze modemerken willen wij een transitiepartner zijn”, zegt Kovic. De startup deelt kennis over het circulair modeproces, toont de weg naar partners die kledij sorteren en herstellen, levert software die het proces van reverse logistics ondersteunt, en bouwt fygitale herverkoopplatformen voor je merk. “Terre Bleue was onze eerste klant. De retailer lanceert in april een take-back project en heeft om de traceerbaarheid mogelijk te maken artikelcodes geïntroduceerd op de verzorgingslabels.” Voor een efficiënt circulair model heb je eigenlijk productpaspoorten nodig: vandaag wordt teruggebrachte kledij manueel gesorteerd maar dat proces kan veel efficiënter als je het deels automatiseert.
Pop-up
In de ‘Future of Fashion Hub’, een pop-up project in het Antwerpse circulaire winkelcentrum Circuit op Nieuw-Zuid, toont okret hoe de mode-industrie naar een circulair model kan evolueren. Klanten vinden er tweedehands en upcycled kledingstukken van Belgische merken als CKS, Terre Bleue en Gigue, maar ook producten van onverkoopbaar mode-afval, gemaakt door zero-waste designers. Een future-proof expo illustreert het productieproces van kledij.
Hiermee wil Kovic meer betrokkenheid genereren bij het brede publiek. “We gaan verschillende keren per jaar zulke fygitale projecten opzetten, om awareness te creëren, van onze stocks af te geraken en contact te houden met de eindklant.” De pop-up is nog open tot en met 26 maart.
Op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 20 april in De Blikfabriek in Hoboken, komt Sara Kovic meer vertellen over de circulaire toekomst van de modesector.